דף הבית מה חדש צור קשר מבצעים

טיולים באזור בית נחמיה
יער בן שמן - תל חדיד, גן הפסלים וגן הריחות

תל חדיד, סמוך למושב בית נחמיה, לפי השילוט לאתר הנצחה של חיל התחזוקה ותל חדיד. נכנסים לאתר ונוסעים בכביש במעלה הגבעה, בהתפצלות הראשונה ממשיכים ישר ובאחת משתי הפניות הבאות פונים ימינה לכיוון התל. חונים ועולים לפסגה. התל מתנשא לגובה של 147 מטר מעל פני הים ומקיף שמורה בת מאות דונמים, במקום שכן הכפר הערבי חדיתא. בשטח התל ובסביבתו ישנם בורות מים רבים ומתקנים חקלאיים כמו: בתי בד, שמורות, בוסתנים ומערות. לרגלי התל בולטת במיוחד גת ציבורית גדולה בעלת משטח דריכה חצוב עגול ובור אגור עגול ומטויח. הממצאים הקראמיים והאחרים מלמדים כי במקום היה יישוב משחר הפרה היסטוריה ולאורך התקופות, הכנענית, התנחלות בני ישראל, ישוב יהודי ענף בתקופת בית ראשון, שני, תקופת החשמונאים, הרומית, המשנה והתלמוד.

בן- שמן 1904 נקנית ע"י בנק אפיק במטרה למוכרה למתיישבים יהודים. איש ביל"ו, ישראל בלקינד, מקים מוסד לקליטת יתומי קישינב שהוריהם נספו ברוסיה, מוסד שמוקם על טהרת השפה העברית, עבודה וחקלאות. ב-1908 נפטר הרצל חוזה המדינה והוחלט לקרוא לחורשות סביב הבית ספר על שמו, חורשות אלו התפתחו לאותו יער גדול שאנו מכירים כיום. מגיעים למצפה מודיעין, בהצטלבות המפנה למצפה ממשיכים יישר ובפנייה הראשונה שמאלה למרכז נטיעות הפגודה משם ממשיכים על פי שילוט לדרך החשמל שם נמצא גן הפסלים, בגן יש מקבץ יצירות יפיפיות של פסלי אבן כמו חרדונים המציצים מהסלע, סיפור המדוזה, נמלים חרוטות באבן, יעלים מטפסים ועוד. ממשיכים לפי השילוט המפנה לגן המוזיקלי לאורך גדר מטע האבוקדו ואחר כך לפי השילוט המפנה לחניון העיוורים, גן זה נקרא גן הריחות, בו צמחי תבלין ומבחר צמחי בושם וריח מצמחי הארץ, נבנה במיוחד עבור עיוורים וכבדי ראייה
טיולים בסביבת מודיעין

מסלול שילת – נאות קדומים

שילת
תחילת המסלול במושב שילת. מאחורי מזכירות המושב, יש תצפית מרהיבה על הרי יהודה ובנימין. ליד התצפית ניצב גלעד שהוקם לזכר 45 לוחמי 'הפלוגה הנהללית' שנפלו במלחמת העצמאות, בקרב בלילה בין ה- 17 ל- 18 ביולי 1948, בדרך אל חורבת קוריקור (היום כפר אורנים). יוצאים מהמושב עד לאזור המסחרי והשלט אל:

הכפר החשמונאי
על גבעה נישאה עליה ישב הכפר שילתא שבין בורות המים היפים שלו (זהירות, לא ליפול) פורחות השקדיות בסוף החורף, הקים חבר המושב, זוהר ברעם פרוייקט ייחודי המשלב את הטרסות הייחודיות של הכפר עם מלאכות חקלאיות קדומות, כמו כתישת שיבולי החיטה והכנת הקמח, הפעלת בית בד עתיק להפקת שמן, דריכת ענבים בגת והכנת יין ועוד. במקום נערכות הפעלות לילדים ואירועים מיוחדים.

יער דן
המשך המסלול, בכביש הישן והצר מערבה, עד גדר המושב, פונים ימינה ועולים לאורך הגדר עד מגדל תצפית של הקק"ל וחניון מסודר לפיקניקים ומתקני משחקים. לאחר התצפית המשמשת את אנשי הקק"ל להתראה מפני שריפות, נוסעים מערבה, כ- 400 מ' וחוזרים לכביש, איתו ממשיכים מערבה עד צומת קברות המכבים, הנמצאים מצפון לצומת.

קברות המכבים
בשנת 1909 החליטו מורי גמנסיה 'הרצליה' מתל אביב לעלות עם חניכיהם למודיעין, להדליק נר ראשון של חנוכה. ערביי הכפר אל מידיא הראו להם את האתר ואמרו להם שכאן: "קבור אל יהוד", ומאז אומצו הקברים למורשת שלנו. המומחים חלוקים עד היום בסוגיה: האם אלו קברות החשמונאים! במקום רואים קברי ענק חצובים בסלע ולידם מונחים אבני גולל רומיות. לא הרחק, ליד הכביש נתגלו בשנים האחרונות מערות קבורה מימי בית שני ובהם גלוסקמאות – ארונות קבורה קטנים שעל חלקם כצתובות בעברית ויוונית. בסוף אפריל פורח בכל האזור 'דם המכבים'. העלים והגבעול מכוסים לבד לבן ומעליהם כדורים אדומים, שבטעות חושבים שזה הפרח... בזמן הפריחה נפתחים הכדורים והפרח הצהוב פורח!

נחל מודיעין
מול קברות המכבים יורד דרך סלולה בתוך החורש ומגיעם לאחר כמה פיתולים אל נחל מודיעין, שבחורף ובאביב זורמים בו מים. מסלול יפה ממשיך מזרחה מצידו הדרומי של הנחל ומגיע לאחר 2 ק"מ אל קיר מצוק מרשים של 50 מטר, עליו נוהגים חובבי ענף הסנפלינג לגלוש!! בכיוון ההפוך אפשר להגיע עם רכב 4 על 4 אל נאות קדומים. הדרך עוזבת לעיתים את הנחל ומטפסת אל הרכס המיוער לתצפיות נהדרות על כפרי מידיא, נעלין וקיביא.
רכב רגיל יחזור אל כביש 443 ויסע מערבה עד השלט:

נאות קדומים
אחד האתרים המרגשים בישראל. נאות קדומים היא שמורה לאומית המציגה את ערכי הטבע והנוף של ארץ ישראל מימי קדם ועד היום כפי שמופיעים במקורות היהודיים מהתנ"ך המשנה והגמרא ועד המדרשים והמסורת. מסלולי ההליכה שמקדמים את המטיילים מוליכים אותם בנופי בראשית, בחוברות ההדרכה הסברים מאלפים על הצמחיה ופינות ישיבה פסטורליות הצופות אל הנוף. במרכז המבקרים השוכן בבית בד קדום אפשר לצפות במתקנים חקלאיים ולהשתתף בפעילויות האתר. טל. לתיאום: 08-9770777.

מסלול יער בן שמן

יער בן שמן - "הריאה הירוקה של תושבי גוש דן" הוא אחד מגושי היערות הגדולים במדינה. במשך השנים נטעה כאן קרן קיימת לישראל עץ ועוד עץ עד שהגיעה לכ-34,000 דונם. היער העצום משמש את תושבי המרכז כמפלט בשבתות ובימי חג לנשום קצת טבע קרוב לבית. את אדמות בן שמן רכשו ספיר וחנקין בשנת 1905. 100 דונם מהשטח נוצלו על ידי בית החרושת ליצור שמן ומכאן גם נגזר שמו של היער. המפעל הקטן שגשג עד שב-1915 נשרף בית החרושת. לימים המפעל עבר למקום אחר אך שמר על שמו ביה"ח 'שמן'. אחר כך הקימו את חצר בן שמן ובשנת 1927 נוסד כפר הנוער 'בן שמן'. בשנות ה-50 וה-60 קק"ל הגבירה את מפעלי הייעור ושתילים רכים הקיפו את הישובים הצעירים גמזו, כפר דניאל, בית עריף, בית נחמיה. וכך, לאט לאט התגבש גוש יער גדול ממזרח לעיר לוד. בשנות ה- 70 הוקם המושב שילת ממזרח ליער ועם הקמת מודיעין בסוף שנות ה-90, הוקף היער כמעט מכל עבריו.

גמזו-מצפה מודיעין
טיול יפה לימי החורף והאביב אפשר לעשות מגמזו למצפה מודיעין. בתחילתו או בסופו מומלץ לבקר בפארק הקופים, לפני הכניסה לגמזו.
תחילת המסלול בתל גמזו, (נ.ג- 161) ותצפית למישור החוף. בתל עצמו שכן הכפר גמזו והישוב המקראי גמזו, שחלשו על האזור והיוו נקודת אסטרטגית בכל הדורות. במלחמת העצמאות נערך כאן 'מבצע דני' ועקבותיו ניכרות היטב במשלט שעל התל. לאחר תצפית על מישור החוף, יורדים מזרחה ואחר פונים בדרך עפר צפון מזרחה בנתיב הלוחמים עד מצבת זיכרון, לזכרם של שלושה ממפקדי ההגנה שנפלו ביום 20.7.48 שעלו על מוקש, בעת שעשו סיור משלטים. מכאן מתחברים לשביל 'חוצה ישראל' ופונים לכיוון צפון מערב אל הדרך היורדת בין עצי הזית לכיוון היער. לאחר כ- 1200 מטר, ו באר מים וצומת דרכים. עולים צפונה לכיוון מצפה מודיעין, הבנוי בצורת לפיד ולמרגלותיו אמפיתיאטרון, שנחנך בשנת 1963. לאחר מכן שבים קצת דרומה אל ה"מקדש תאילנדי' תרומת מלך תאילנד "בומביל-הגדול", ליובל ה- 50 למדינת ישראל. מכאן פונים מזרחה לכיוון "דרך החשמל", דרך העוברת תחת קו המתח של חברת חשמל במתווה יפה, של פסלי נוף, פינות חמד ומשחקים. אפשר לקנח כאן בפיקניק או לשוב לפארק הקופים, בשביל הילדים...

פארק הקופים
פארק ייחודי שנבנה כמקלט לכל הקופים ה'לא ליגליים' שהוברחו לארץ מחו"ל. את הפרוייקט החינוכי הזה של טיפול בחיות הרחיבו לביקור מודרך וחינני בין בעלי החיים הקרובים אלינו ביותר... בפארק מועברות סדנאות של היכרות עם הקופים ומיניהם השונים, האכלתם בשעות הארוחה ויצירה. חוויה בלתי נשכחת לכל המשפחה. טל. 08-9285888